Case UPM

Tukea metsätilan hoitoon

Monet metsänomistajat asuvat nykypäivänä kaupungeissa. He ovat myös vähemmän tietoisia ja kiinnostuneita metsäomaisuudestaan kuin aiemmat sukupolvet.

UPM Metsä pyrkii tavoittamaan juuri nämä käyttäjät ja tuomaan metsän lähemmäs heitä. Sovellus tarjoaa tietoa metsän arvosta sekä parhaasta tavasta hoitaa sitä.

Sovellus on saatavana App Storesta ja Play Storesta.

asiakas

UPM

toimiala

Metsäteollisuus

alusta

Mobiili / Web / Backend

Palvelut

Palvelumuotoilu / Digitaalinen suunnittelu / Ohjelmistokehitys / Jatkuva kehitys

Palkinnot ja ehdokkuudet

Blue Arrow Awards 2017 Winner

50k

Käyttäjää

3s

Laskenta-aika 100 ha:n kiinteistölle

Toimintaperiaate

Sovellus antaa hetkessä yleiskuvan käyttäjän metsästä ja sen arvosta. Käyttäjän tarvitsee vain syöttää kiinteistötunnus ja analyysityökalu hoitaa loput. Sovellus tarjoaa avoimeen dataan perustuvaa tietoa puulajien jakaumasta ja iästä sekä arvion metsän rahallisesta arvosta.

Sovelluksessa on myös helppolukuinen metsänomistajan opas ja reaaliaikainen, suora kanava UPM:n henkilöstön kanssa viestimiseen.

Erilaisten metsänomistajien ymmärtäminen

Suunnitteluprosessi alkoi työpajoilla, joiden tavoitteena oli tutustua kaupungissa asuvien metsänomistajien arkeen. Käyttäjäprofiileista ja asiakaspoluista paljastui nopeasti, miksi niin monet kohderyhmässä olivat passiivisia metsätilojensa suhteen.

Tämä auttoi meitä ymmärtämään, miten nämä henkilöt voitaisiin kääntää potentiaalisiksi asiakkaiksi. Havainnot muunnettiin sovelluksen toiminnallisuuksiksi sen perusteella, mitä arvoa ne tuottaisivat käyttäjille ja kuinka tehokkaasti ne auttaisivat heitä päätöksenteossa.

The UPM team and Taiste team in a group photo.
A phone displaying the UPM Metsä app. Decorative background of a forest.

Uusi tapa sitouttaa asiakasta

Sovelluksen integrointi kokonaisvaltaiseen digitaaliseen asiakasviestintään ja analytiikkaan avasi UPM:lle aivan uudenlaiset mahdollisuudet asiakkaiden sitouttamiseen.

UPM saa arvokasta tietoa metsänomistajilta sovelluksen chat-keskustelujen kautta. Ratkaisu mahdollistaa myös tarkasti kohdennettujen viestintäkampanjoiden luomisen sekä entistä syvällisemmän käyttäjätiedon keräämisen.

Tulokset

Sovellus vahvisti merkittävästi UPM:n mainetta toimialan edelläkävijänä digitaalisen asiakaskokemuksen saralla. Magenta Advisoryn toteuttamassa Digimenestyjät 2017 -tutkimuksessa UPM valittiin B2B-kategorian edistyksellisimmäksi yritykseksi.

Sovellusta käyttää kirjoitushetkellä yli 10 000 metsänomistajaa. Tyypillinen käyttökerta sovelluksessa kestää 4 minuuttia, mikä kertoo, että käyttäjät viettävät aktiivisesti aikaa palvelun parissa.

Taiste team and UPM team receiving an award for the UPM Metsä app.
UPM's Tapani Juuti using the UPM Metsä software.
An iPhone and an iPad displaying the various views of the UPM Metsä app.
"Projektin ansiosta B2B-toiminnoissamme on ymmärretty startup-tyyppisen ketterän kehittämisen edut. Palvelun käyttäjäkokemus on huippuluokkaa, ja käyttäjät ovat kokeneet tuotteen helposti lähestyttäväksi. Hyödyntämällä avointa dataa uudella tavalla olemme auttaneet metsänomistajia kiinnostumaan metsästään ja sen arvosta."

Tapani Juuti

Kehityspäällikkö, UPM Metsä

Muut työnäytteet

Katso kaikki työnäytteet

Miten voimme auttaa?

Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää. Mikäli haluat hakea meille töihin: siirry Rekry-sivullemme ja katso avoimet työpaikat.

Ota yhteyttä

Henri Ranki

Uusi liiketoiminta

henri.ranki@taiste.com
+358 44 500 1364

Vilma Merikanto

Yleiset tiedustelut

vilma.merikanto@taiste.com
+358 44 556 8459