Case Allas Pool

Asiakaskokemusta syventävä mobiilisovellus.

Allas Pool on eläväinen hyvinvointi- ja kulttuurikeskus Helsingin sydämessä. Asiakkaat voivat viettää rentouttavan päivän uima-altailla, nauttia aterian, kahvin tai skumpan Allas-ravintoloissa, osallistua konserttiin tai nostaa hien pintaan ryhmäliikuntatunneilla. Lisäksi keskus tarjoaa avaimet käteen -palveluja yksityis- ja yritystilaisuuksiin.

Kehitimme yhdessä Allas Poolin kanssa natiivisovelluksen, joka tekee aktiivisten kävijöiden palvelukokemuksesta entistäkin paremman.

asiakas

Allas Pool

toimiala

Hyvinvointi

alusta

Mobiili

palvelut

Palvelumuotoilu / Digitaalinen suunnittelu / Ohjelmistokehitys / Jatkuva kehitys

Lähtötilanne

Hyvinvointipalveluna Allas Poolille on tärkeää ylläpitää erinomaista suhdetta asiakkaisiinsa. Säännölliset kävijät voivat liittyä Allas-jäseneksi: etuihin kuuluvat muun muassa ravintola-alennukset sekä rajoittamaton pääsy altaisiin, saunoihin ja tunneille.

Allas Poolilla tapahtuu jatkuvasti paljon, mikä tekee viestinnästä haastavaa: kävijöiltä saattaa helposti jäädä huomaamatta heitä kiinnostava tunti tai tapahtuma siksi, että se hukkuu runsaan tarjonnan sekaan.

Lisäksi erikoistilanteet, kuten ruuhkahuiput tai huoltotilanteet voivat joskus tulla asiakkaille yllätyksenä. Tämän vuoksi sovelluksen tärkeimpiä tavoitteita oli tarjota reaaliaikainen näkymä varaus- ja käytettävyystilanteeseen – tällä parannettaisiin paitsi asiakaskokemusta, myös Allas Poolin työntekijöiden arkea.

Ratkaisu: parempi asiakaskokemus mobiilisovelluksella

Haasteiden ratkaisemiseksi lähdimme kehittämään mobiilisovellusta, jonka kohdeyleisönä olivat erityisesti Allas Poolin kanta-asiakkaat.

Käyttökokemuksen tuli heijastaa Altaan palvelukokemuksen tasoa – siksi korkeatasoinen natiivisovellus oli luonnollinen valinta.

Allas Poolilla on hyvä suhde uskollisiin asiakkaisiinsa, mistä johtuen sidosryhmien löytäminen käyttäjätutkimukseen oli mutkatonta. Kävijöiden haastattelut osoittautuivat kullanarvoisiksi: niiden avulla kartoitimme tapoja, joilla sovellus voisi palvella Allas-jäseniä parhaalla mahdollisella tavalla.

Ominaisuudet

Palvelumuotoiluvaiheen tuloksena sovelluksen ensimmäiseen versioon valikoituivat seuraavat keskeiset ominaisuudet:

– Allas-jäsenyyksien ostaminen ja uusiminen
– Reaaliaikainen varaus- ja ruuhkatilanne
– Ryhmäliikunta- ja hyvinvointituntien sekä tapahtumien varaukset
– Henkilökohtaisen treenihistorian seuranta
– Erikoistarjoukset ja kampanjat

Yksilöllistä palvelua

Keskeinen suunnittelutavoitteemme oli tarjota Allas-jäsenille yksilöllisempää palvelua. Käyttäjät voivat sovelluksen kautta tarkistaa reaaliaikaisesti päivittyvät allas- ja pukuhuonetilanteet, mikä auttaa heitä suunnittelemaan vierailunsa. Sovellus lähettää myös automaattisia varausmuistutuksia, mikä vähentää no show -tilanteita – ja mahdollistaa sekä tehokkaamman resurssien hallinnan että paremman asiakaskokemuksen.

Jäsenyyspakettien ostamisen ja tuntien varaamisen lisäksi sovellus integroituu kävijöiden rannekkeisiin. Kerätyt tiedot näkyvät sovelluksessa henkilökohtaisina tilastoina, joiden avulla käyttäjät voivat pitää kirjaa liikuntasuorituksistaan.

Nopeat prototyypit monitoimittajaympäristössä

Sovelluksen kehityksen aikana Allas Pool oli myös käynnistämässä kattavaa brändiuudistusta yhdessä Bond Creative Agencyn kanssa.

Julkaisun ajoittaminen brändiuudistuksen yhteyteen oli strategisesti järkevää. Prosessin tehostamiseksi loimme suunnitteluvaiheen prototyypit placeholder-visuaaleilla – näin pystyimme edistämään ketterästi sovelluksen kehitystä vaikka uusi brändi-ilme ei ollutkaan vielä valmis.

Prototyypit validoitiin sekä sisäisesti että käyttäjillä. Tällä varmistimme sen, että ominaisuudet ja käyttökokemus perustuivat aitoon tutkimusdataan. Pidimme yhteistyön aikana myös tiiviisti yhteyttä Bond Creative Agencyyn varmistaaksemme, että suunnitteluratkaisumme olivat yhdenmukaisia Altaan tulevan visuaalisen identiteetin kanssa.

Sujuvat ratkaisut sekä käyttöliittymään että taustajärjestelmiin

Toteutusteknologiaksi valikoitui React Native, joka mahdollisti iOS- ja Android-versioiden yhtäaikaisen kehityksen.

Back end -puolella sovelluksen tuli integroitua Allas Poolin kulunvalvontajärjestelmään. Lisäksi jäsenyyksien sujuva käsittely vaati saumatonta yhteyttä myyntijärjestelmään. Näihin tarpeisiin soveltui mainiosti Google Firebase, jonka suoraviivaiset integraatiot auttoivat meitä etenemään ripeästi tietoturvaa tai jatkokehitysmahdollisuuksia uhraamatta.

Kohti tulevaa

Jatkamme sovelluksen ominaisuuksien kehittämistä ja uusien tarpeiden kartoittamista tiiviissä yhteistyössä Allas Poolin ja kanta-asiakkaiden kanssa.

Allas Pool on avaamassa tulevaisuudessa uuden keskuksen Tallinnaan – seuraava suuri askel sovelluksen kehityksessä on julkaisu Viron markkinoilla. Huolella valetun teknisen pohjan ansiosta ratkaisu on täysin skaalautuva ja valmis maailmanvalloitukseen.

"Olemme tyytyväisiä sekä sovelluksen sisältöön, Altaan uutta brändiä mukailevaan ulkoasuun että tekniseen toteutukseen, joka tekee sovelluksen sisällön hallinnan helposti omalle tiimillemme. Ennen kaikkea olemme iloisia yhteistyöstä Taisteen kanssa, joka oli mutkatonta, tehokasta ja proaktiivista."

Johanna Takko

Head of Digital

Muut työnäytteet

Katso kaikki työnäytteet

Miten voimme auttaa?

No matter where you are on your digitalisation journey, we encourage you to get in touch.

Ota yhteyttä

Henri Ranki

Uusi liiketoiminta

henri.ranki@taiste.com
+358 44 500 1364

Vilma Merikanto

Yleiset tiedustelut

vilma.merikanto@taiste.com
+358 44 556 8459