Hesburger: ERP-­järjestelmän uudistus

Hesburgerin kokonaisvaltainen ERP on koko ravintolaketjun toiminnan sydän, joka räätälöitiin vastaamaan modernin ja kasvavan liiketoimintaympäristön tarpeisiin.

Projektin kohokohdat:

  • Uusi skaalautuva toiminnanohjausjärjestelmä, joka yhdistää lähes 500 toimipaikkaa, 5800 tuotetta ja 100 000 päivittäistä myyntitapahtumaa.
  • Modulaarinen arkkitehtuuri mahdollistavat pitkäjänteisen ja joustavan kehityksen.
  • Ensimmäinen moduli vietiin tuotantoon alle kuudessa kuukaudessa.

Asiakas

Hesburger

Toimiala

Ravintolapalvelut

Alusta

Työntekijäohjelmistot
/ Toiminnanohjaus

Palvelut

Palvelumuotoilu
/ Käyttöliittymäsuunnittelu / Ohjelmistokehitys /
Ylläpito

Lähtötilanne

Hesburgerin vanha toiminnanohjausjärjestelmä oli uudistuksen tarpeessa. Aiempaan teknologiaan ei enää löytynyt tekijöitä kehittäjämarkkinoilta, ja sen syväosaajat olivat Hesburgerilla eläköityneet tai työuriensa jälkipuoliskolla.

Vanhaa järjestelmää oli myös hankala kehittää ravintolatoiminnan kasvaviin vaatimuksiin sopivaksi ja integroida tehokkaasti muihin moderneihin palveluihin. Lisäksi vanhan järjestelmän tietoturvaa ja suorituskykyä olisi ollut jatkossa haastavaa pitää euroopanlaajuisen liiketoiminnan edellyttämällä tasolla.

Hesburger oli myös kansainvälistymisen myötä kasvanut yrityksenä merkittävästi, ja vanha järjestelmä oli uusien liiketoimintamahdollisuuksien tiellä. Tehtävänantomme oli rakentaa uusi ERP, joka tukisi modernia pikaruokakulttuuria – ja jonka skaalautuva kehittäminen olisi mahdollista pitkälle tulevaisuuteen.

RAVINTOLOITA 9 ERI MAASSA
~500
RATKAISUJA KÄYTTÄVIÄ TYÖNTEKIJÖITÄ
4 500
HESBURGERIN MYYNTI VUONNA 2024
488 M€

Strategia

Uusi järjestelmä piti pystyä rakentamaan hidastamatta Hesburgerin päivittäisiä operaatioita. Räätälöity ratkaisu mahdollisti kokonaisuuden rakentamisen moduuli kerrallaan – uudet ja vanhat järjestelmät toimivat siirtymävaiheessa rinnakkain.

Testasimme strategiaa ketterästi itsepalvelukassojen proof of conceptilla, jonka suunnittelu ja tuotantoon vieminen kesti vain kuusi kuukautta.

ERP:n käyttäjäryhmät

käyttäjätilit
5 000
ERP:tä päivittäin käyttävät työntekijät
400
Käyttäjäroolit ja -ryhmät
30

Ravintola- ja vuoropäälliköt

Ravintola- ja vuoropäälliköt näkevät ERP:n kautta kaikki asiaankuuluvat, päivittäiseen toimintaan liittyvät raportit omasta toimipaikastaan. Heillä on myös työn edellyttämiltä osin ylläpito-oikeudet.

Aluepäälliköt

Aluepäälliköiden käyttöoikeudet ovat astetta laajemmat – heille olennaista on nähdä kokonaiskuva kaikista alueen ravintoloista.

Taloushallinto

Hesburgerin taloushallinto käyttää ERP:tä kirjanpitoon ja raportointiin liittyvissä tehtävissä. Järjestelmä tarjoaa perusraportit kätevästi automatisoituina – ja lähes rajattomat mahdollisuudet luoda räätälöityjä kokonaisuuksia tarpeen mukaan.

Tukipalvelut

Hesburgerin tukipalveluilla on organisaation laajimmat käyttöoikeudet. He vastaavat mm. ravintoloiden teknisestä tuesta, toimipaikka- ja tuotetiedoista, käyttäjien hallinnasta sekä tarjousten ja kampanjoiden luonnista.

Ominaisuudet

Hesburgerin ERP koostuu nykymuodossaan 8 moduulista ja n. 50 työkalusta. Modularisointi antaa järjestelmälle lähes rajattomat laajennusmahdollisuudet ja yhteensopivuuden integraatioiden teknologioihin.

Periaatteemme kehityksessä on ollut suosia sellaisia teknologioita, joilla on jo astetta pidempi historia ja joiden uskomme olevan relevantteja myös 10-20 vuotta tulevaisuuteen. Hesburger omistaa yhteistyön seurauksena ohjelmistot, lähdekoodit ja oikeudet – tämä on liiketoiminnan tarpeeseen räätälöidyn kehityksen lisäksi toinen suuri etu verrattuna valmisohjelmistoihin.

MYYNTITAPAHTUMIA PÄIVITTÄIN
100 K
TUOTTEITA TUOTEREKISTERISSÄ
5 800
VOIMASSAOLEVIA HINTOJA
36 000

Perustiedot

Kaikkien järjestelmien tarvitsemien perustietojen hallinta yhdessä paikassa.

Toimipaikat ja yritykset

Koko organisaation ja kaikkien toimipaikkojen tiedot kuten palvelut, laiterekisteri, maksutavat, aukioloajat, yhteystiedot ja myyntikanavat.

Käyttäjähallinta

Henkilöstön käyttäjätilien ja käyttöoikeuksien hallinta ERPin sekä muiden työntekijätyökalujen osalta.

Tuotetiedot

Täydellinen tuoterekisteri raaka-aineista valmistettaviin tuotteisiin sisältäen reseptiikan, käännökset ja kassojen näppäimistöasetukset.

Hinnoittelu

Myyntihintojen, tarjousten ja valuuttojen hallinta maittain ja ravintoloittain.

Myynti

Yksityiskohtainen tieto kaikista myyntitapahtumista, tuotteista ja niiden tarkenteista.

Raportit

Myynnin, valmistuksen, menekin ja palveluaikojen raportointi ravintoloittain euromäärineen.

Markkinointi

Markkinointikampanjoiden suunnittelu ja hallinta.

Ylläpito

Termistöjen ja muun metadatan hallinta.

Laitehallinta

Laitteiden hallintapalvelu (Device Admin Portal) on osana ERP-kehitystä rakentamamme työkalu, jolla valvotaan ja ylläpidetään kaikkien Hesburgerin toimipaikkojen liiketoimintakriittisiä laitteita.  Sitä käyttävät laitteiden asentajat, Hesburgerin tukipalvelut sekä ohjelmistokehittäjät.

Portaalista on helppo tarkistaa laitteiden status ja ajaa ohjelmistopäivitykset kaikkiin laitteisiin. Mikä tahansa yksittäinen laite voidaan sen kautta käynnistää tai sammuttaa etänä.

Jatkuva valvonta

Nopea reagointi on Hesburgerille keskeistä – toimintojen keskeytymisellä on välittömät liiketoiminnalliset seuraukset.

ERP on valjastettu ilmoittamaan mahdollisista ongelmista välittömästi. Lisäksi dedikoitu sentryjärjestelmä kerää eri lähteiden virheilmoitukset yhteen paikkaan, mikä nopeuttaa poikkeustilanteiden käsittelyä.

HALLINNOITAVIA TOIMIPAIKKOJA
500
HALLINNOITAVIA LAITTEITA
12 000
monthly activities (avg.)
450
ERP-uudistuksen keskeinen tavoite on korvata nykyinen järjestelmämme ratkaisulla, joka vastaa tämän päivän tarpeita ja mahdollistaa liiketoimintamme tulevan kasvun. Erityinen vaatimus on ollut toteuttaa tämä ilman häiriöitä liiketoiminnassa. Taiste on osoittanut vahvaa ymmärrystä niin teknisestä kokonaisuudesta kuin liiketoimintamme erityispiirteistä, ja yhteistyö on ollut alusta asti sujuvaa ja ratkaisukeskeistä. Uudistustyö vie meitä kohti modernia ja ketterää ERP-järjestelmää, joka tukee toimintaamme pitkälle tulevaisuuteen.
Kristian Allén
Tietohallintopäällikkö, Hes-Dev Oy

Miten voimme auttaa?

Olitpa digitalisaatiomatkasi missä vaiheessa tahansa, ota rohkeasti yhteyttä!

Ota yhteyttä

Henri Ranki

Uusi liiketoiminta

henri.ranki@taiste.com
+358 44 500 1364

Henri Ranki Taiste

Vilma Merikanto

Yleiset tiedustelut

vilma.merikanto@taiste.com
+358 44 556 8459