
Case SoteKaista
SoteKaista helpottaa vammaispalveluiden asiakkaiden arkea tuomalla joustoa ja vapautta taksimatkustamiseen
Taksikuution SoteKaista auttaa vammaispalveluiden asiakkaita valitsemaan itse, miten he haluavat matkustaa taksilla. Palvelu on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä heidän kanssaan.
Vammaisten henkilöiden taksimatkustaminen on aiemmin ollut monin tavoin hankalaa. Tarpeisiin sopivaa taksia on ollut vaikea saada, ja lyhytkin matka on vähentänyt käytettävissä olevaa matkakiintiötä.
Vuonna 2025 voimaan astui uusi vammaispalvelulaki. Kyseessä on pitkään tavoiteltu uudistus, jonka keskeisenä lähtökohtana on edistää vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja mahdollisuutta itsenäiseen elämään. SoteKaista on suunniteltu toteuttamaan näitä periaatteita.
Asiakas
Taksikuutio
Toimiala
Yrityspalvelut
Alusta
Progressive Web App
Palvelut
Palvelumuotoilu, UX/UI suunnittelu, Ohjelmistokehitys
Kehitystyössä tukena
Invalidiliiton kokemustoimijat
Näkövammaisten liiton vapaaehtoiset
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Tavoite
Lakiuudistusta silmällä pitäen Taksikuutio päätti kehittää hyvinvointialueen tarpeisiin suunnitellun SoteKaista-palvelun, jonka tavoitteena oli tarjota käyttäjilleen moderni, monipuolinen ja elämää rikastuttava tapa matkustaa ja hallinnoida matkoja.
Käyttäjien osallistaminen
SoteKaistan haasteena oli sen erityislaatuinen, täysin vammaispalveluiden piiriin kuuluva kohdeyleisö. Jo projektin alussa oli selvää, että sekä kohdeyleisön poikkeuksellisen laaja erityistarpeiden kirjo että saavutettavuusvaatimukset tuli ottaa palvelussa erityisen hyvin huomioon.
Kokemustoimijat ja loppukäyttäjät haluttiin osallistaa suunnittelutyöhön heti alusta saakka. Tavoitteena oli välttää oletuksia erityisryhmiin kuuluvien asiakkaiden tarpeista, vaan sen sijaan kysyä heiltä suoraan, millaisia toiminnallisuuksia he sovellukseen toivoivat.
Taksimatkustaminen uudistuu
Vammaisten henkilöiden taksimatkustaminen on ollut aiemmin kovin erilaista kuin ei-vammaisten. Tilaukset on hoidettu etukäteen keskitettyjen tilauskeskuksien kautta puhelimitse tai tekstiviestillä.
Nopeampi
Taksin saa nopeasti, ja sen voi tilata saapumaan vaikka heti. Asiakas ei ole enää riippuvainen ennaltasovituista matkoista ja kuljettajan aikatauluista.
Helpompi
Asiakas voi yhden sovelluksen sisällä sekä tarkastella budjettia ja matkatietoja että tilata taksimatkoja. Myös edunvalvojien arki helpottuu, kun he voivat asioida SoteKaistalla asiakkaan puolesta.
Itsenäisempi
Kun matkoja ei ole enää rajattu kappalemäärällisesti, arjen pienet matkat eivät ole kohtuuttomia budjetille – asiakas voi nauttia itsenäisemmästä arjesta.
Yksilöllisempi
Asiakas voi valita juuri omia tarpeitaan vastaavan taksiauton ja päivittää toiveitaan päivän kunnosta tai olosuhteista riippuen.
Monipuolisempi
Asiakkaalla on enemmän vaihtoehtoja matkustamiseen: hän voi tilata matkansa vapaasti tutulta taksiyrittäjältä tai hyödyntää helposti myös muita yrittäjiä tai taksikeskuksia.
Yhdenvertaisempi
Taksimatkojen hinnoittelu muuttuu yhdenvertaisemmaksi ja läpinäkyvämmäksi, kun taksimatkojen hinnat määräytyvät markkinoiden mukaan ja vertailuhinnat ovat esillä.
Brändi ja saavutettavuus
Suunnittelutyö alkoi työpajoista, joissa määriteltiin palvelun kohderyhmä ja tarpeet. Palvelulle luotiin brändi-identiteetti, jossa saavutettavuus oli keskeisessä roolissa. Esimerkiksi brändivärejä ja kirjasintyylejä valittaessa noudatettiin WCAG 2.1. saavutettavuuskriteeristöjä ja huomioitiin vaihtelevat käyttäjätarpeet muun muassa kognitiivisen saavutettavuuden osalta.


UX-suunnittelu, sisältöelementit ja komponentit
Palvelun rakenteen selkeys ja käytettävyyden helppous varmistettiin informaatioarkkitehtuurin ja rautalankamallien avulla. Työssä painotettiin muun muassa sisällön selkeää jäsentelyä sekä otsikkotasoja ruudunlukijakäyttäjien tarpeet huomioiden. Kun suunniteltiin komponentteja ja sisältöelementtejä, Figma-luonnoksia testattiin erilaisilla saavutettavuustarkistimilla, kuten kontrastitasojen mittareilla ja näkösimulaattoreilla. Tuloksena syntyi saavutettava komponenttikirjasto, jonka jokainen komponentti noudattaa värikontrastien, typografian ja navigoinnin ohjeistuksia.
Tekstisisällöissä käytettiin selkeää ja ymmärrettävää kieltä, ja selkokielen käytänteitä pyrittiin noudattamaan mahdollisimman tarkasti.
Suunnitteluvaiheen käytettävyystestaukset
Ensimmäiset käytettävyystestaukset toteutettiin lokakuussa 2023. Ne olivat yksilöhaastatteluja, joissa Invalidiliiton kokemustoimijat suorittivat tehtäviä Figma-prototyypillä. Lisäksi heitä haastateltiin käyttökokemuksesta ja SoteKaistan palvelumallista. Kokemustoimijoiden kehitysehdotuksia toteutettiin jo testausprosessin aikana, jolloin voitiin heti varmistaa muutosten toimivuus.


Kehitys ja teknologia
SoteKaistan teknologiaratkaisuksi valittiin selainpohjainen PWA (Progressive Web App), sillä sen edut saavutettavuuden suhteen ovat merkittäviä. PWA on esimerkiksi helppo ottaa käyttöön ilman erillistä lataamista ja se toimii kaikilla laitteilla. Selaimissa on myös runsaasti vakiintuneita saavutettavuuskäytäntöjä, joista PWA:t hyötyvät.
Kehitysvaiheen staging-ympäristössä palvelua testattiin säännöllisesti ruudunlukijoilla ja näppäimillä navigoimalla. Koodia testattiin myös automaattisen Lighthouse-työkalun avulla.

Invalidiliiton kokemustoimijat
SoteKaistan toteuksen ensimmäinen testausvaihe alkoi helmikuussa 2024. Mukana testaamassa oli Invalidiliiton kokemustoimijoita sekä yksi näkövammainen. Testaajille luotiin käyttäjätilit, joilla he saivat käyttää palvelua itsenäisesti arjessaan. He esittivät lukuisia kehitysehdotuksia esimerkiksi osoitteiden syöttöön ja ruudunlukijoiden navigaatioon liittyen. Ehdotuksista suurin osa saatiin heti työn alle. Tärkeintä kuitenkin oli, että palvelun päätoiminnallisuudet koettiin toimiviksi ja helppokäyttöisiksi.


Näkövammaisten liiton vapaaehtoiset
Elokuussa 2024 testasivat Näkövammaisten liiton vapaaehtoiset. Tässä testauksessa keskityttiin käyttäjiin, jotka hyödyntävät ruudunlukijoita arjessaan. Vapaaehtoiset ruudunlukijakäyttäjät saivat tunnukset SoteKaistan matkustajapalveluun, ja he ottivat palvelun itsenäisesti käyttöönsä. Palautetta pyydettiin antamaan vapaasti, mutta testaajille annettiin myös ennakkoon määriteltyjä tehtäviä.
Testaajat kiittelivät hyvästä pohjatyöstä saavutettavuuden ja ruudunlukijoiden käytön saralla, mutta antoivat myös runsaasti kehitysehdotuksia esimerkiksi esivalintoihin, osoitekenttien tarjontaan sekä käyttömukavuuteen liittyen. Näistäkin suurin osa saatiin heti toteutukseen.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen pilotointi
Heinäkuussa 2024 aloitettiin myös pilottivaihe Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen (LUVN) kanssa. Pilottiin otettiin mukaan 27 hyvinvointialueen kuljetuspalvelun asiakasta, joiden kaikki vammaispalvelumatkat hoidettiin SoteKaistan kautta henkilökohtaisen matkabudjetin mallilla.
Testaajien palautteita kerättiin säännöllisesti. Näin löydetyt virheet tai käytettävyysongelmat saatiin korjattua heti, ja monet toivotut ominaisuudet saatiin nopeasti tuotantoon.

Tulokset
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa toteutetun pilotin perusteella SoteKaista onnistui tekemään vammaispalveluiden piiriin kuuluvien ihmisten arjesta sujuvampaa, itsenäisempää ja joustavampaa.
“Olen päässyt vaikuttamaan SoteKaistan kehitykseen omalla panoksellani. Palautteeni perusteella esimerkiksi sovelluksen osoitekenttiä ja paikannusta taksintilausprosessissa on paranneltu, eikä ole kestänyt kauaakaan, kun Taiste on saanut ehdotukseni toteutettua.”

Miten voimme auttaa?
No matter where you are on your digitalisation journey, we encourage you to get in touch.

