Content

Case: Fair

Vakuutusten uusi, reilumpi aikakausi

Työ: Fair-vertaisvakuutuspalvelu
Asiakas: Fair
Tehtävät: Palvelumuotoilu ja design, iOS-toteutus, palvelintoteutus

Taustaa ja tavoite

Jakamistalous on muuttanut pysyvästi monia aloja taksiliikenteestä (Uber) matkailuun (Airbnb). Fair syntyi tavoitteenaan tehdä sama kaavoihin kangistuneelle vakuutusalalle.

Pääpiirteissään vakuutukset ovat toimineet vuosikymmeniä samoilla periaatteilla. Siksi oli kiehtovaa lähteä purkamaan niihin liittyviä rajoitteita.

Mitä jos ihmiset voisivat saada korvausta asioista, joihin perinteiset vakuutukset eivät toimi? Entä jos vakuutusten ottajat saisivat päättää keskenään, kuka ansaitsee korvauksen? Suunnitteluvaiheessa toteutetun käyttäjätutkimuksen kautta pääsimme käsiksi tarpeisiin, jotka loivat täysin uudenlaisen lähestymiskulman alaan – innovatiivisen palvelun muodossa.

Ratkaisu

Fair on mobiilissa toimiva yhteisöpalvelu, jossa käyttäjät korvaavat toisilleen sattuneita vahinkoja erilaisiin teemoihin jaetuissa ryhmissä.

Huono onni -ryhmässä kompensaatiota voi hakea vaikkapa pieleen menneistä treffeistä tai tärkeästä menosta myöhästymisestä. Urheiluvälineet sitä vastoin korvaa rikki menneet sporttivermeet. Soneran kanssa yhteistyössä ylläpidetyissä Mobiililaitteet- ja Autot-ryhmissä korvausta voi sitä vastoin saada olemassaolevan puhelin- tai autovakuutuksen omavastuusta.

Korvaushakemuksen lähettämisen jälkeen ryhmän jäsenistä valitaan satunnainen yhdeksästä henkilöstä koostuva raati, joka äänestää siitä, maksetaanko pyydetty summa henkilön tilille vai ei.

Korvausten maksimisuuruus on tällä hetkellä joitakin satoja euroja. Ryhmiin liittyminen edellyttää kuukausimaksun maksamista (0,70-1,90e), joiden saldosta korvaukset kerätään.

UX, design ja teknologia

Designin ja UX-suunnittelun haasteena oli luoda helposti lähestyttävä aura palvelulle, joka olisi lähtökohtaisesti käyttäjilleen täysin uudenlainen tuttavuus. Raikas ja erottuva, perinteisten vakuutusten imagosta vahvasti poikkeava yleisilme sopi tähän tarkoitukseen mainiosti.

Käyttökokemuksen puolesta kokonaisuuden tuli olla välittömästi ymmärrettävä ja hahmotettava. Kaiken keskiössä ovat jatkuvasti ihmiset ja tarinat korvauspyyntöjen takana. Näin palvelun ideasta on helppo saada kiinni ja sen selailu on koukuttavaa silloinkin, kun vahinkoja ei ole sattunut omalle kohdalle.

Palvelun konepellin alla pyörii mikropalveluihin perustuva, skaalautuva arkkitehtuuri. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että palvelin kestää huoletta suuretkin käyttäjämäärät, ja on näin valmis Fairin maailmanvalloitukselle.

Teknisessä suunnittelussa on otettu myös huomioon yhteisöpalvelun vaatima reagointinopeus: suuri osa sovelluksessa näkyvistä asioista on päivitettävissä suoraan palvelimelta käsin.

Julkaisu ja tulokset

Palvelun pilottiversio julkaistiin iOS-laitteille startup-tapahtuma Slushissa yhteistyössä Soneran kanssa. Palaute oli innostunutta niin käyttäjien kuin mediankin puolesta. Erityisen positiivista oli huomata, että palvelun perusidean omaksuminen oli juuri niin sujuvaa kuin olimme toivoneetkin: sovelluksen ensimmäisten käyttäjien korvauspyynnöt ovat olleet osuvia, hauskoja ja erikoisiakin.

Toimivaksi testatulla end-to-end -prosessilla on helppo siirtyä seuraavaan vaiheeseen: palvelun markkinointi alkaa isolla liekillä Android-version julkaisun myötä helmikuussa.

Varmaa jo tässä vaiheessa on aidon tarpeen ja kiinnostuksen lisäksi se, että Fairin saapumisen jälkeen perinteiset mallit harjoittaa vakuutusbisnestä eivät enää vaikuta itsestäänselvyyksiltä. Uudella aikakaudella päätösvalta palautetaan käyttäjille. Se jos mikä on reilua.

Fairin kaltainen palvelu, joka on maailmassa ensimmäinen laatuaan, vaatii näkemystä ja rohkeutta myös olla työn tilaajan kanssa eri mieltä. Taiste paneutui palvelun suunnitteluun alusta asti kuin omaan tuotteeseensa. Asenne johti siihen, että tarjosimme Taisteelle osakkuutta Fairissa.

Johannes Hirvaskoski

Perustaja, toimitusjohtaja, Fair

Katso lisää töitämme

Rakennetaan yhdessä jotain hienoa!

Oscar Salonaho

Toimitusjohtaja

045 262 4920

oscar@taiste.fi

Tuomas Jalamo

Viestintäpäällikkö

044 295 7710

tuomas@taiste.fi

Työpaikat

working@taiste.fi

Yleiset asiat

whatsup@taiste.fi