Fair Vertais­vakuutus

Vakuutusten uusi, reilumpi aikakausi

Jakamistalous on muuttanut pysyvästi monia aloja taksiliikenteestä (Uber) matkailuun (Airbnb). Fair syntyi tavoitteenaan tehdä sama kaavoihin kangistuneelle vakuutusalalle.

Pääpiirteissään vakuutukset ovat toimineet vuosikymmeniä samoilla periaatteilla. Siksi oli kiehtovaa lähteä purkamaan niihin liittyviä rajoitteita – ja luomaan alalle täysin ennennäkemätöntä, rohkeaa ja röyhkeääkin konseptia.

Fairin idea on vallankumouksellisesti ohittaa perinteiset vakuutusyhtiöt kokonaan. Fair välittää korvaukset vahinkoihin suoraan asiakkaiden kesken, siten että kuhunkin vahinkoon kerätään maksu vasta sen tapahduttua. Lisäksi ihmiset voivat vaikuttaa äänestämällä siihen, mitä vahinkoja korvataan. Äänestyksen perusteella korvausta voi myös saada asioista, joissa perinteiset vakuutukset eivät lainkaan toimi.

Radikaali tulokulma on maailmanlaajuisestikin alalla ennen näkemätön, ja tarjoaa huikean potentiaalin skaalautuvuudelle. Fair viittaa kintaalla byrokratialle, sekaville ehdoille ja pitkille käsittelyajoille tavalla, joka on valmis ravistelemaan globaalisti vaikutusvaltaista liiketoiminnan aluetta.

Strategia

Suunnitteluvaiheessa toteutetun käyttäjätutkimuksen kautta pääsimme käsiksi potentiaalisten käyttäjien toiveisiin. Teimme mittavan määrän konseptihaastatteluja, joissa pureuduimme siihen, mitä vakuutuksen tuoma turva ihmisille merkitsee. Tutkimme myös luottamuksen syntymiseen (ja sen rikkoutumiseen) vaikuttavia tekijöitä sharing economy -periaatteeseen perustuvissa palveluissa.

Tutkimus paljasti, että yhteisöllisestä vakuutuspalvelusta oltiin innoissaan – huolta herätti kuitenkin luotettavuus ja palvelua mahdollisesti hyödyntävät huijarit. Strategiaksemme muodostui tältä pohjalta palvelukonseptin luominen, jossa päätösvalta on käyttäjillä, mutta yksittäisen käyttäjän riskit ovat silti mahdollisimman pienet.

Näiden lähtökohtien avulla rakennettu palvelukonsepti loi lopulta toivotunlaisesti uudenlaisen lähestymiskulman alaan – mobiilipalvelun muodossa.

Ratkaisu

Suunnittelutyön tuloksena syntyi Fair, mobiilissa toimiva yhteisöpalvelu, jossa käyttäjät korvaavat toisilleen sattuneita vahinkoja erilaisiin teemoihin jaetuissa ryhmissä.

Huono onni -ryhmässä kompensaatiota voi hakea vaikkapa pieleen menneistä treffeistä tai tärkeästä menosta myöhästymisestä. Urheiluvälineet sitä vastoin korvaa rikki menneet sporttivermeet. Soneran kanssa yhteistyössä ylläpidetyissä Mobiililaitteet- ja Autot-ryhmissä korvausta voi sitä vastoin saada olemassaolevan puhelin- tai autovakuutuksen omavastuusta.

Korvaushakemuksen lähettämisen jälkeen ryhmän jäsenistä valitaan satunnainen yhdeksästä henkilöstä koostuva raati, joka äänestää siitä, maksetaanko pyydetty summa henkilön tilille vai ei. Fair moderoi toimintaa, ja tarkistaa että pyynnöt ja päätökset ovat ryhmien sääntöjen mukaisia.

Korvausten maksimisuuruus on tällä hetkellä joitakin satoja euroja. Ryhmiin liittyminen edellyttää kuukausimaksun maksamista (0,70-1,90e), joiden saldosta korvaukset kerätään.

Toteutus

Designin ja UX-suunnittelun haasteena oli luoda helposti lähestyttävä aura palvelulle, joka olisi lähtökohtaisesti käyttäjilleen täysin uudenlainen tuttavuus. Raikas ja erottuva, perinteisten vakuutusten imagosta vahvasti poikkeava yleisilme sopi tähän tarkoitukseen mainiosti.

Käyttökokemuksen puolesta kokonaisuuden tuli olla välittömästi ymmärrettävä ja hahmotettava. Kaiken keskiössä ovat jatkuvasti ihmiset ja tarinat korvauspyyntöjen takana. Näin palvelun ideasta on helppo saada kiinni ja sen selailu on koukuttavaa silloinkin, kun vahinkoja ei ole sattunut omalle kohdalle.

Palvelun konepellin alla pyörii mikropalveluihin perustuva, skaalautuva arkkitehtuuri. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että palvelin kestää huoletta suuretkin käyttäjämäärät, ja on näin valmis Fairin maailmanvalloitukselle.

Teknisessä toteutuksessa on otettu myös huomioon yhteisöpalvelun vaatima reagointinopeus: suuri osa sovelluksessa näkyvistä asioista on päivitettävissä suoraan palvelimelta käsin.

Tulokset

Palvelun pilottiversio julkaistiin iOS-laitteille Slushissa yhteistyössä Soneran kanssa. Palaute oli innostunutta niin käyttäjien, median kuin bloggaajienkin puolesta. Erityisen positiivista oli huomata, että palvelun perusidean omaksuminen oli juuri niin sujuvaa kuin olimme toivoneetkin: sovelluksen ensimmäisten käyttäjien korvauspyynnöt ovat olleet osuvia, hauskoja ja erikoisiakin.

Slush-viikon aikana sovellus keräsi 1400 latausta ja aikaa palvelun parissa vietettiin keskimäärin seitsemän minuuttia. Palveluun tutustuminen kiinnosti siis vahvasti jopa startup-tapahtuman vilinän keskellä.

Toimivaksi testatulla end-to-end -prosessilla on helppo siirtyä seuraavaan vaiheeseen: palvelun markkinointi alkaa isolla liekillä Android-version julkaisun myötä helmikuussa.

Varmaa jo tässä vaiheessa on aidon tarpeen ja kiinnostuksen lisäksi se, että Fairin saapumisen jälkeen perinteiset mallit harjoittaa vakuutusbisnestä eivät enää vaikuta itsestäänselvyyksiltä. Uudella aikakaudella päätösvalta palautetaan käyttäjille. Se, jos mikä, on reilua.

1400

latausta Slush-viikolla

2-3 min

Korvaushakemuksen laadinta nopeimmillaan

2-3 h

Päätös korvaushakemukselle (keskiarvo)

"Fairin kaltainen palvelu, joka on maailmassa ensimmäinen laatuaan, vaatii näkemystä ja rohkeutta myös olla työn tilaajan kanssa eri mieltä. Taiste paneutui palvelun suunnitteluun alusta asti kuin omaan tuotteeseensa. Asenne johti siihen, että tarjosimme Taisteelle osakkuutta Fairissa."

Johannes Hirvaskoski
Perustaja, toimitusjohtaja, Fair
Lue lisää: www.fair.online